Rektorsbrevet

Februari

Äntligen är vårterminen igång. Vårtermin låter bättre än hösttermin tycker jag. Nu väntar vi på ljusare och varmare tider, om än det känns långt bort för tillfället. Vi har fått en bra start på terminen och våra nya medarbetare har smält in väl i gänget. Vår informationskväll var dessutom välbesökt och förgylldes av modiga elever från åk 7 och 9 som hjälpte till att berätta om skolan.

Vi i personalstyrkan har startat vårterminen med en läsecirkel kring “mindset”. Syftet är att lära oss mer kring hur vi lär eleverna känna sig motiverade och nyfikna inför utmaningar. ”Jag kan inte”, ”jag fattar inte”, ”jag är o-smart”, ”jag kommer aldrig att klara det”. Alla lärare stöter dagligen på elever som har bestämt sig för att de inte kan. Det kallas för ett statisk mindset. I vissa fall kan det i det närmsta kännas omöjligt att vända dessa tankar. Målet med kursen är att ge lärarna fler verktyg för att motivera eleverna att inse värdet av anstränga sig och anta utmaningar som till en början upplevdes som omöjliga. En viktig del är att berömma eleverna för processen fram till resultatet, istället för själva resultatet. En annan är att arbeta vidare för ett tillåtande klassrumsklimat där eleverna vågar prova sina färdigheter och förmågor.

Som förälder är du oerhört viktig för ditt/dina barns inställning till skolarbetet. Jag har pratat med de flesta klasserna om vilka som är de fem viktigaste faktorerna för inlärning.

  1. Hårt arbete
  2. Rätt strategier
  3. Feedback
  4. Fokus
  5. Uthållighet

Inget “hokus pokus” direkt. Alla elever kan utvecklas rejält om ovanstående fem punkter efterlevs. Som förälder gör du rätt om du berömmer ovanstående fem viktiga faktorer, istället för att enbart berömma bra resultat och/eller betyg. Det är vägen fram till ett resultat som kan påverkas.

Det ska vara jobbigt och utmanande för att elevernas kunskaper och förmågor ska utvecklas. Då krävs det uthållighet. Läsande barn har bättre studieresultat än icke läsande barn. En annan vinst med läsningen är att det övar fokus och uthållighet. Den sjätte uppmaningen är helt enkelt att läsa mer.

Nu ser jag fram emot en utvecklande vår!

Pontus Lundberg, Rektor